فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 33 (بهار 1390)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 33 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پروین ترکمنی آذر صفحه 7
    فلسفه انتظار، علاوه بر ابعاد معنوی و دعوت انسان ها به خیر و صلاح، در بعد اجتماعی، تلاشی برای برقراری ساختار اجتماعی بر مبنای عدالت و برابری است. در طول تاریخ، منتظران ادیان و آیین ها چشم به ظهور منجی و مصلحی اجتماعی داشته اند. آموزه های قرآنی بشارت جامعه ای را می دهد که انسان های صالح، وارث آن هستند. احادیث و روایات تاکید دارند که منجی مورد نظر، از خاندان پیامبر بوده، با نام «مهدی» شناخته می شود.
    مقاله حاضر قیام های دو قرن اول هجری را که با رویکرد فلسفه انتظار و به نام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صورت گرفته و در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران تاثیرگذار بوده است را در سه گروه: قیام هایی با توسل به اندیشه موعودگرایی شیعه به نام مهدی؛ قیام های مسلمانان، علیه خلافت اموی و عباسی به نام الرضا من آل محمد؛ قیام های ایرانیان بر اساس افکار مذهبی التقاطی اسلام و باورهای پیش از اسلام مورد بررسی قرار می دهد. این قیام ها در نهایت، موجب آشنایی مردم ایران با حقوق انسانی و اسلامی شان شد.
    کلیدواژگان: تاریخ ایران، دو قرن اول هجری، انتظار، قیام، مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
  • شریف لک زایی صفحه 41
    اگرچه مسئله آزاداندیشی از دیرباز در آموزه های دینی مورد تاکید و توجه بوده است، اما همواره با دشواری هایی روبرو بوده است. اینکه چگونه این مشکل در نهاد روحانیت شیعه و حوزه های علمیه پا گرفت و چرا بسیاری از عالمان آزاداندیش با دشواری مواجه شدند، موضوع این مقاله است. مدعای نگارنده این است که آزاداندیشی در سازمان روحانیت شیعی، همواره دغدغه ای شخصی بوده، به دغدغه ای نهادی تبدیل نشده است؛ از این رو آزاداندیشی توسط معدودی از عالمان مورد توجه بوده است. با این وصف، سازمان روحانیت شیعه باید ضمن آسیب شناسی این مسئله، با حمایت رسمی و نهادی از آزاداندیشی، زمینه های بسط و رونق دانش های اسلامی را پدید آورد و مسئله آزاداندیشی را در سازمان روحانیت نهادینه سازد و آن را از یک مسئله شخصی به مسئله ای نهادی و سازمانی، ارتقا و تعالی بخشد.
    کلیدواژگان: آزاداندیشی، حوزه علمیه، سازمان روحانیت، تشیع، نظریه نهادی
  • محمود تقی زاده داوری، سیدعلی هاشمی صفحه 67
    نوشتار حاضر تلاش می کند حسینیه اعظم زنجان و آیین دسته سوگواری آن در هشتم محرم که به لحاظ اهمیتش به عنوان دهمین میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است را به صورت موردی و با تحلیلی جامعه شناختی و انسان شناختی و بر اساس نظریه کارکردگرایی، برای شناسایی نقش و اهمیت این مراسم در ابعاد مختلف بررسی نماید تا جایگاه اعتقادی و مذهبی این مراسم با ویژگی های منحصر به فردش و نقش حائز اهمیتی که در اشاعه دینداری و افزایش سطح زندگی دینی در این شهر دارد، بیشتر نمایان گردد.
    کلیدواژگان: زنجان، دینداری، کارکرد، نقش، ترویج، حسینیه، شیعه
  • کامران ایزدی، سیدمحمدهادی گرامی، مصطفی فروتن تنها صفحه 101
    شیخ ابراهیم کفعمی، محدث برجسته امامی درسده نهم و دهم هجری، اثر کمتر شناخته شده ای به نام صفوه الصفات فی شرح دعاء السمات دارد که قدیمی ترین شرح دعای سمات است. این کتاب به رغم جایگاه و اهمیتش، هنوز نسخه ای خطی است. این مقاله ابتدا به شرح حال و معرفی آثار کفعمی می پردازد؛ سپساین اثر مهم را بررسی و واکاوی می کند و به مباحث مهمی همچون منبع شناسی و روش شناسی کفعمی در این کتاب می پردازد. این مقاله به دیگر مطالب مهم مطرح شده در این کتاب،همچون علوم ادبی، پیامبرشناسی، فرهنگ شناسی، مکان شناسی و طبیعت شناسی نیزمی پردازد.
    کلیدواژگان: صفوهالصفات، دعای سمات، کفعمی، فهم حدیث، شرح دعا
  • محمدعلی میرعلی صفحه 143
    امروزه رای اکثریت و عمل به آن، یکی از موضوعات جدید و محوری نظام های دموکراتیک به شمار می رود. عمدتا نظام های سیاسی اومانیستی به فراخور اصول و مبانی فکری مورد پذیرش خود، تلاش می کنند اعتبار فزاینده ای به رای اکثریت ببخشند و از این رهگذر مردم سالاربودن واقعی خود را به اثبات رسانند؛ اما در نظام مردم سالاری دینی که بر پایه و اساسی متفاوت بنیان نهاده شده استو خداوند متعال در کانون و مرکزیت امور قرار دارد، باید این موضوع از منظرفقه القرآن و فقه الحدیث واکاوی شود. پاسخ این موضوع در این نوشتار از منظر فقه القرآن و با تاکید بر دیدگاه های مفسران شیعه مورد بررسی قرار می گیرد. دیدگاه برگزیده در این باره آن است که نظریه اکثریت اغلب جنبه اعلامی داشته، تصمیم گیری نهایی به جز در موارد خاص، باحاکم اسلامی منصوب از طرف خداوند است.
    کلیدواژگان: رای اکثریت، اکثریت، کارشناسان، مشورت، حاکم اسلامی
  • محمدباقر خرمشاد، احمد نادری صفحه 167
    جنبش سیاسی اجتماعی نوین شیعه در عراق، در فضای گفتمانی حاکم بر جامعه عراق در دهه 1940 به بعد شکل گرفته، ارتباط تنگاتنگی در ابعاد اندیشه ای و سیاسی با زمینه اجتماعی تاریخی عراق دارد. رویدادهایی چون گسترش اندیشه های کمونیستی و ناسیونالیستی، و پس از آن روی کار آمدن حزب بعث در سال 1968 و سرکوب سازمان یافته شیعیان و اعمال تبعیض های آشکار، گفتمان جنبش شیعی عراق و حوزه های علمیه را وادار به نوزایی در اندیشه سیاسی و حوزه تفکر کردکه تجسم آن رامی توان در آرای شهید صدر و تشکیلات حزب الدعوه الاسلامیه و مبارزه بیش از چهار دهه ای آن به عنوان گفتمان مقاومت، در برابر گفتمان هایقدرت دید.
    در این مجال، گفتمان اسلام گرای جنبش شیعی عراق و حرکت اجتماعی سیاسی مبتنی بر آن، در سه دوره کلان گفتمانی بررسیمی شود: در دوره اول، ایده جهان شمولی و مبارزه با گفتمان مارکسیستی و ناسیونالیستی. دوره دوم، ایده محلی گراییو در دوره سوم، رادیکالیزه شدن، معنای ثابت گفتمان هستند.
    کلیدواژگان: شیعه، گفتمان مقاومت، الدعوه الاسلامیه، محمدباقر صدر، کمونیسم، ناسیونالیسم، بعث
  • مهدی بیات مختاری صفحه 201
    فضل بن شاذان نیشابوری، متکلمی شیعی و فضل بن شاذان رازی، دانشمندی سنی است.اشتراک در نام، معاصربودن و همسانی عناوین برخی تالیفاتشان، سبب شده از زمان ابن ندیم بغدادی (م380ق) به بعد، التباسی پدید آید و نام یکی با دیگری اشتباه گرفته شود.
    در این مقاله به ایجاز، به تسلسل تاریخی خلط ومصادیق آن، اشاره شده، برایتمایز آن دو شخصیت، از راهکارهایی همانند بازشناسی کنیه، جد، استادان، شاگردان، تخصص وتصنیفات هر یک، استفاده شده است. تخصص اصلی «ابوالقاسم فضل بن شاذان بن عیسی رازی» (م290ق)، در علوم قرآنی و علم تفسیر، به ویژه دانش قرائات بوده و با دانش فقه نیز آشنا بوده است. مشایخ و شاگردان وی، همگی جزو اهل سنت به شمار می آیند. اما ابومحمد فضل بن شاذان بن خلیل نیشابوری (م260ق)، در دانش های حدیث، فقه و کلام شیعی نامبردار است. وی نظریه پرداز ارشدعلم کلام و مؤلف ده ها ردیه، بر گرایش های کلامی عصر خویش می باشد.
    کلیدواژگان: خلط، فضل بن شاذان نیشابوری، فضل بن شاذان رازی، عباس بن فضل بن شاذان
  • صفحه 227
|
  • Dr. Parvin Torkmani Azar Page 7
    The notion behind awaiting the promised savior, besides its spiritual aspects and inviting the people to perform descent acts is an attempt to set up a social structure based on justice and equality. Throughout the history, the anticipators – religions and dogmas– have looked forward to the appearance of a social savior and reformer. The instructions of the Holy Quran give the tidings of a society whose inheritors are righteous people. The traditions and narrations emphasize that the promised savior will be from the household of the prophet of Islam and is called "Mahdi".The present article deals with the uprises having taken place in the name of Mahdi (may God hasten his appearance) in the first two centuries after Hijra, which were based on the belief in awaiting the savior and were effective in the political and social changes in Iran. These rises are classified in three groups: the uprises having appealed to the idea of belief in the Shiite promised savior called Mahdi; the uprises by Moslems against the caliphates of the Omavites and Abbasides, under the title of al-Reza from Mohammad's Household; the uprises by the Iranians based on a mixture of the Islamic and pre-Islamic beliefs. These uprises eventually ended in the acquaintance of the people in Iran with their rights as human beings and Moslems.
  • Dr. Sharif Lakzaie Page 41
    Although the issue of open-mindedness has been recommended and attended to by the religious instructions, it has always encountered challenges. This article deals with the way through which such an issue got formed in the context of the Shiite clerical community and seminary schools and it also examines the reasons behind the challenges faced by a lot of open-minded scholars. The author claims that open-mindedness in the Shiite clerical organization has constantly been a personal concern and it has never elevated to a level as an institutional concern; therefore, open-mindedness has been taken into account just by a limited number of scholars. In this case, the Shiite clerical organization should set out to diagnose the problems in this regard and pave the ground for the expansion and improvement of Islamic sciences through an official and institutional support of open-mindedness. The issue of open-mindedness should get institutionalized in the clerical organization and it should be promoted from its personal status quo to an institutional and organizational stage.
  • Dr. Mahmood T. Davari, Seyyed Ali Hashemi Page 67
    The present article is an attempt to launch a study on the Cathedral House of Mourning for Hussein in Zanjan and the ceremony held in it –which has been registered as the 10th site of the spiritual inheritance of the country. In order to examine the role and importance of this ceremony from different aspects and reveal its ideological and religious position, its unique characteristics and its role in propagation of religiosity and promotion of the religious culture through the city, the article follows a case-study model and applies sociological and anthropological means of analysis and adopts a viewpoint of the functionalist theory.
  • Dr. Kamran Izadi, Seyed Mohammad Hadi Gerami, Mostafa Frutan Tanha Page 101
    Sheykh Ibrahim Kafami, the outstanding Shiite narrator in the ninth and tenth century (after Hijra), has a less known work titled as "Safwat ol-Sefat fi Sharh-i Doa al-Samat". This is the oldest interpretation on Samat Supplication. The book, in spite of its status, has not yet been printed and remains as a manuscript. This article, first, introduces Kafami and his works; then, it deals with the mentioned important interpretation in terms of its methodology and bibliography employed by Kafami. The article also deals with other important issues provided in this book including literary sciences and information about the prophet, culture, location and nature.
  • Dr. Mohammad Ali Mir-Ali Page 143
    Nowadays, the voter's consensus and following it are new and central issues in democratic systems. Mostly, the political and humanistic systems, based on their approved intellectual principles, try to grant an increasing credit to the voter's consensus and in this way they intend to prove that they are democratic. However, in a religious democratic system which has a different basis and considers the Most High God to be in the center of the affairs, the issue should be studied from the viewpoint of the jurisprudence of Quran and traditions. This article provides an account on this subject from the viewpoint of the Quranic jurisprudence and with an emphasis on the ideas of the Shiite interpreters. The major idea in this regard is that the voter's consensus has a declarative creditability and the final decision, except in especial cases, is to be made by the Islamic ruler appointed on behalf of God.
  • Dr. Mohammad Baqer Khoramshad, Ahmad Naderi Page 167
    The new Shiite political/social movement in Iraq got formed in the discoursal community prevalent in Iraq since 1940s onward and it is closely related to the social and historical ground in Iraq in intellectual and political terms. Such events as the expansion of communist and nationalist thoughts and later the dominance of the Bath Party in 1968 and its organized aggression and evident injustice against the Shiites forced the Iraqi Shiite discourse and the seminary schools to produce innovative political thoughts and ideas, which embodied in martyr Sadr's ideas, the organizations of the Islamic Dawa Party and its more-than four decades of contests as a resisting discourse against the discourses of power. This article deals with the Islamic Shiite movement discourse of Iraq and the social and political movement resulted from it during three major discoursal periods: first, the idea of universality and fighting against the Marxist and nationalist discourse; second, the idea of localism; and third, the idea of radicalization.
  • Dr. Mahdi Bayat Mokhtari Page 201
    Fazl Ibn-e Shazan Neyshaburi is a Shiite theologian and Fazl Ibn-e Shazan Razi is a Sunnite scholar. Their similar names, living in the same period and the sameness of the titles of some of their works resulted in an interchange since the period of Ibn-e Nadim Baghdadi (380 after Hijra) and often one of them was mistaken for the other. In this article, a brief account has been provided on the successive mistakes and their instances. The strategies applied for distinguishing the two figures from each other include reintroduction of their patronymic, ancestors, teachers, students, expertise and works. The major expertise of "Abol-Qasim Fazl Ibn-e Shazan Ibn-e Isa Razi" (birthdate: 290 after Hijra), is in the Quranic sciences and interpretation; he was specially acquainted with the science of reciting the Holy Quran and he was also familiar with the religious jurisprudence. All his sheikhs and students were Sunnites. However, Abu Mohammad Fazl Ibn-e Shazan Ibn-e Khalil Neyshaburi (birthdate: 260 after Hijra) was well-known in the sciences of tradition, jurisprudence and Shiite theology. He is a prominent theorist in theology and he wrote tens of critiques on the theological tendencies in his period.